
Læringsforløb
Er du interesseret i at anvende læringsforløbet?
Som noget helt nyt tilbød vi i år et undervisningsspor, så man havde mulighed for at benytte Danish Entrepreneurship Festival som læringsforløb i sin undervisning. Forløbet blev optaget under Festivalen i uge 47 og vil ligge klar til brug snarest. Materialet er især udarbejdet til lærere, der underviser på en ungdomsuddannelse, og kan anvendes on demand efter Festivalen.
Lyder det som noget for dig? Så meld dig på listen nederst her på siden - så er du en af de første til at få besked når undervisningsmaterialet er klar til brug.
Find lærervejledningen lige her.
Forløbet er en introduktion til entreprenørskab og træner de unges innovative og kreative kompetencer. Dette tilbud er perfekt til lærere som er grønne indenfor undervisning i innovation og iværksætteri. Under forløbet lærer eleverne noget om – og træner deres evner inden for – kreativitet, idégenerering og -udvælgelse, markedsundersøgelse, bæredygtighed, målgrupper, netværk, modtagerperspektiv og pitch. Forløbet afsluttes med, at eleverne evaluerer deres egen læring under forløbet.
Forløbet er bygget op med en blanding af øvelser, oplæg og panelinterviews, og din rolle som lærer vil primært være at facilitere øvelserne og støtte og/eller udfordre eleverne under forløbet. Til forløbet hører ovenstående lærervejledning, et optaget webinar og videoer on demand, så du og din klasse er fuldstændig klar til forløbet.
Forløbet består af fire spændende temaer, som lærere og elever kan dykke ned i.
De fire temaer er:
- Kreativitet og idé
- Idéer i virkeligheden
- Præsentation og pitch
- De entreprenørielle kompetencer
Kreativitet og idé
Første dag i forløbet handler om idé og kreativitet, som er ugens første tema. Hvad er kreativitet? Og hvordan er man kreativ? Der findes mange måder at være kreativ på, og eleverne vil gennemgå forskellige øvelser man kan bruge, når man skal tænke ud af boksen.
Derudover vil de øve sig i idégenerering - hvordan får man den gode idé? Her vil programmet blandt andet byde på idétrænings- og refleksionsopgaver, hvor man lærer, hvordan man udvælger den gode idé.
Idéer i en ny virkelighed
Dette tema ligger i forlængelse af det tidligere tema. Hvad gør man, når man har den gode idé? Hvad er næste step? Dette tema arbejder med målgrupper og markedsundersøgelser, og så har vi et særligt fokus på bæredygtighed.
Temaet vil blandt andet byde på opgaver om videreudvikling af idéer, samt et spændende oplæg om bæredygtighed.
Præsentation og pitch
Hvordan går man fra idé til pitch? For mange unge er det uvant at pitche sin idé foran andre. Det tredje tema byder på forskellige øvelser med fokus på præsentationsteknikker. Hvad har betydning, når man pitcher sin idé foran andre? Hvad skal man tage højde for? Eleverne vil lære tips og tricks, samt få trænet deres selvsikkerhed i at fremlægge.
Derudover vil de arbejde med netværk og modtagerperspektiv, hvilket er vigtigt at have øje for, når man pitcher sin idé.
De entreprenørielle kompetencer
Det fjerde og sidste tema er De entreprenørielle kompetencer, som er en betegnelse for de kompetencer, en entreprenør besidder. Det er nogle af de kompetencer, som eleverne har trænet gennem forløbet. Målet med undervisningsforløbet er nemlig at fremme de unges evner og motivation indenfor den entreprenørielle verden, og inspirere dem til at føre nye idéer ud i virkeligheden. Som afslutning vil eleverne evaluere på deres egen udvikling under læringsforløbet.
Du kan vælge at følge hele forløbet kronologisk, eller frit følge de temaer, der passer ind i din undervisningsplan.
Se det optagede webinar her: